Viac ako 100 rokov
Isuzu
je na vašej strane

original-isuzu-shield
19 16
ISUZU Inizia la storia
100-ročná história

Historické pozadie

História spoločnosti Isuzu sa začína v Japonsku pred viac ako 100 rokmi, v roku 1916, keď spoločnosť Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. Ltd., založená v roku 1893, a Tokyo Gas and Electric Industrial Co. začala spoluprácu na výstavbe továrne na motorové vozidlá.

19 18
Prvá spolupráca

Medzi Japonskom a Anglickom

Výroba vozidiel sa začína v spolupráci s britským výrobcom automobilov Wolseley Motor Ltd. Založená koncom roka 1800 tridsaťročným Herbertom Austinom, značka existuje až do roku 1975 a po výrobe niektorých modelov, v roku 1918 uzatvára dohodu s Ishikawajiama Ship-Building and Engineering. Táto dohoda, počnúc rokom 1922, vedie k výrobe nových vozidiel.

Wolseley Motor Ltd
19 22
Wolseley A9
Prvé osobné vozidlo

Wolseley A9

Po 4 rokoch vývoja spoločnosť Tokyo Ishikawajima pre stavbu lodí a techniku predstavuje prvé vozidlo osobnej dopravy vyrobené v Japonsku - Wolseley A9.

19 28
Vývoj

Sumida CL

Vyrába sa model „Sumida CL“, ktorý predstavuje prvé zlepšenia čo sa týka spotreby paliva a výkonu. Preberá názov „Sumida“ podľa rieky, blízko ktorej sa nachádzal výrobný závod. Nasledujúci rok, v 1929, po viacerých modeloch a vylepšeniach vznikol autobus „Sumida M Bus“, prvý autobusový model vyrobený v Japonsku, ktorý v priebehu rokov prispeje k rozvoju stále modernejšej siete verejnej dopravy.

Sumida CL
19 33
Sumiya & Chiyoda
Nové výrobné modely

Automobile Industries Co.

V roku 1933 Ishikawajima Automotive Works, po fúzii so spoločnosťou DAT Automobile Manufacturing Inc., zmenila svoj názov na „Automobile Industries Co., Ltd“ a začala s výrobou vozidla podľa noriem stanovenými vtedajšou vládou.

19 34
Isuzu

Pôvod mena

V roku 1934, po stretnutí medzi spoločnosťou a japonským ministerstvom medzinárodného obchodu a priemyslu (MITI), boli vozidlá, pôvodne uvádzané na trh ako Sumiya a Chiyoda, nazvané „Isuzu“, podľa rieky, ktorá má svoj zdroj a ústie v meste Ise, v prefektúre Mie, a ktorého doslovný význam v Japonsku je „50 zvonov“.

Rieka Isuzu je obzvlášť pozoruhodná, pretože preteká Veľkým chrámom Ise a most Uji, ktorý cez ňu prechádza, vstupuje do Veľkého chrámu Ise. Vzhľadom na svoju blízkosť k svätému chrámu bola rieka Isuzu často uctievaná a citovaná v mnohých básňach a piesňach, ktoré sa po celé storočia až dodnes stále odovzdávajú z generácie na generáciu.

Sumiya & Chiyoda
19 36
1936 ISUZU DA6 & DA4
Nástup dieselových motorov

DA6 & DA4

Vyvíjajú sa a vyrábajú sa prvé vzduchom chladené vznetové motory pre motorové vozidlá, DA6 a DA4. Od tohto momentu sa začne aj vývoj motorov ISUZU, čo povedie k vývoju a realizácii súčasných motorov prítomných vo vozidlách dnešných časov.

19 37
Hospodársky nárast

Tokyo Automobile Industries Co.

9. apríla 1937, s kapitálom 1 milión jenov, sa Automobile Industries zlúčuje s Tokyo Gas & Electric Co. a vytvára Tokyo Automobile Industries Co., Ltd.

Tokyo Automobile Industries Co
19 38
1938 ISUZU TX40
Nové modely

TX40

V auguste 1938 začína výroba modelu kamiónu TX40 s užitočnou nosnosťou až 2 tony, ktorý sa vyznačoval mimoriadne pevnou a masívnou konštrukciou.

19 48
Mestská doprava

BX91

Príbeh pokračuje a od januára 1948 sa začína výroba autobusového modelu BX91 poháňaného dieselovým motorom, schopného prepraviť až 50 cestujúcich, ktorý, počnúc rokom 1949, bude základom konštrukcie mnohých ďalších autobusových modelov.

Primo bus ad alimentazione diesel
19 49
1949 ISUZU Logo Design
Voľba

ISUZU Motors Limited

Názov spoločnosti sa natrvalo mení na „ISUZU Motors Limited“ so zvýšením investovaného kapitálu o 150 miliónov jenov. V tom istom roku sa začína prvý vývoz vozidiel do Hongkongu.

19 53
Nové osobné vozidlo

Hillman Minx

Po dohode so spoločnosťou Rootes Group Ltd. UK, je inaugurovaná prvá výrobná linka nového osobného vozidla ISUZU Hillman Minx, ktorý sa o štyri roky neskôr vyrába s komponentmi výlučne japonskej produkcie.

1953 Prima Linea di Produzione
19 59
1959 ISUZU ELF
Zrodil sa prvý nákladný automobil

ELF

V roku 1959 spoločnosť Isuzu uvádza na japonský trh prvý ľahký nákladný automobil - ELF, ktorý je predchodcom neskôr všeobecne známeho „Isuzu Séria - N“.

19 61
Január

ELFIN

In January 1961, with a load capacity of almost 2 tons, ELFIN was presented to the public. The newly developed DL201 engine represented excellence for the diesel engines of the time.

1961 ELFIN
19 61
1961 Bellel
Október

Bellel

In October of the same year, a new passenger car, the Bellel, was presented to the public. The first vehicle whose design was totally conceived by Isuzu and the first Japanese passenger car with a diesel engine, it was particularly appreciated thanks to its use as a taxi.l

19 63
Kompaktný truck

ISUZU Wasp

1963 je rokom predstavenia kompaktného nákladného auta ISUZU Wasp, komerčného variantu Isuzu Bellett, ktorý sa bude predávať vo verziách 1325 cm3 a 1764 cm3 a bude sa vyrábať do roku 1972.

1963 ISUZU Wasp
19 64
Bellett 1600 GT
Prvý športový automobil

Bellett

V apríli 1964 bola predstavená séria „Bellett“, prvé vozidlo ISUZU vyvážané do Európy, ktorého sortiment zahŕňal prvé športové vozidlo japonskej spoločnosti Bellett 1600 GT. Bellett 1600 GT bol tiež vyrobený v GT-R (závodnej) verzii a vozidlo je použité aj v slávnych videohrách Gran Turismo 4, 5 a 6.

19 66
Zrod nákladného automobilu

STREDNE ŤAŽKÉ - MEDIUM HEAVY DUTY

Na trhu sa objavuje “TY”, 4-tonové “stredne ťažké nákladné vozidlo”, neskôr premenované na “FORWARD”, predchodca toho, čo je dnes všeobecne známe ako “Isuzu Serie F”.

1966 ISUZU TY
19 68
coupe_117
Debutuje kupé

ISUZU 117 Coupé

Je to rok debutu ISUZU 117 Coupé, ktorý sa prvýkrát predstavil na autosalóne v Ženeve v roku 1966 a preslávil sa aj vďaka tomu, že jeho línie realizoval Giorgetto Giugiaro.

Vozidlo sa začína predávať od roku 1968 s priemerom 50. kusov mesačne. Vybavené so štvorvalcovým motorom objemu 1584 cm³ pôvodom od vozidla Bellett, s výkonom 120 HP pri 6400 ot./min a štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, dosahovalo 190 km/h. Túto verziu sprevádzajú EC, ktorý má motorom s elektronickým vstrekovaním Bosch zvýšeným na 130 HP, a kľudnejšie 1800 a 1800 N, s 1817 cm³ karburátorovým motorom, ktorý bol schopný výkonu až 115 a 100 HP.

19 72
Uvedenie na trh pick-upu

ISUZU FASTER

Od roku 1972 spoločnosť Isuzu začína s produkciou a predajom pickupu Isuzu Faster, ktorý sa vyrába až do roku 2002. Rozšírenie tohto vozidla na trhu je uľahčené aj vďaka dohode medzi spoločnosťami Isuzu a General Motors (GM), ktorá dodáva Isuzu Faster do Európy cez svoju pobočku „Bedford“. Vďaka tomuto sa vozidlo nazýva "Bedford KB" alebo "Isuzu KB".

coupe_117
19 78
coupe_117
4x4

Faster-Rodeo

The "Faster-Rodeo" is introduced, a 4x4 version of the Isuzu Faster, whose first generation will be produced until 1980. Between 1980 and 1988 the second generation was produced and marketed, which was the first, starting in 1982, to be offered in 3 possible different cabins: "Single Cab", "Double Cab" and "Space Cab".

19 79
Revolúcia pre automobilový svet

Asso di Fiori

Navrhnuté v roku 1966, Giugiarove piate dielo, automobil, ktorý oživí Isuzu Piazza, považovaný za ideálneho nástupcu Isuzu 117 Coupé - hovoríme o Isuzu Asso di Fiori by Italdesign.

Vozidlo, narodené koncom 70. rokov, zachováva originálnu karosériu Isuzu Gemini 1800 a v roku 1979 sa predstaví na autosalóne v Ženeve ako skutočná revolúcia pre svet automobilov, s charakteristikami, ktoré od toho okamihu preberá tretina automobilov vyrobených v rokoch 1981 až 1987. Vonkajšie “odkvapy”, nahradené odkvapom v tesnení dverí, okná zapadajúce do karosérie, dvere a kapoty, čiže typ dizajnu, ktorý umožňuje obaliť a pokryť stredný stĺpik a strešnú časť plechom, sú zvláštne charakteristiky tohto automobilu Isuzu so 4-valcovým, motorom objemu 1818 cm 3, ktorý je schopný výkonu 130 koní.

coupe_117
19 80
coupe_117
Nové športové vozidlo

Isuzu Piazza

V roku 1978 bol Giorgetto Giugiaro poverený návrhúť nový športový automobil Isuzu, ktorý by nahradil 117 Coupé, taktiež jeho návrh.

Novy dizajn sa predstavuje na autosalóne v Tokyu v roku 1979 a po tom, čo bol kriticky uznaný, výroba Isuzu Piazza štartuje v japonskom meste Fujisawa v septembri 1980. Ponúknutý na severoamerickom trhu s názvom Isuzu Impulse a na austrálskom trhu ako Holden Isuzu, bol následne v roku 1985 uvedený na trh aj v Európe, kde je stále známy a oceňovaný aj dnes s pôvodným názvom Isuzu Piazza.

19 81
Kultový automobil medzi fanúšikmi

Trooper

1981 je „rok Troopera“, známy v Japonsku krátky čas ako „Isuzu Rodeo Bighorn“. Prvá séria, pôvodne vybavená motormi s objemom 1,9 až 2,2 litra, sa vyrába do roku 1991. Od roku 1992 je Trooper aktualizovaný na druhú sériu a predávaný v Európe ako Opel Monterey, stáva sa pohodlnejším, výkonnejším a vybavenejším. Inštalovaný motor má objem 3,2 litra a od roku 1996 majú niektoré modely systém „Shift-On-The-Fly“, ktorý umožňuje voľbu 4x4 počas jazdy. Druhá generácia sa vyrába až do roku 2002, ale ešte aj dnes je Trooper kultovým vozidlom medzi fanúšikmi, ktorý je schopný, v priebehu rokov, vyhrať rad ocenení v rôznych súťažiach.

ISUZU Trooper
19 85
coupe_117
Kompaktný automobil

Isuzu Gemini

Vyrobený v rôznych verziách od roku 1974 až do 2000, bol Isuzu Gemini kompaktným automobilom, ktorého dizajnom bol poverený Giorgettom Giugiarom, návrhár Isuzu 117 Coupé a Isuzu Piazza.

Prvá séria, pôvodne zvaná Bellett Gemini, sa narodila koncom roku 1974 aj vďaka aliancii vytvorenej niekoľko rokov dozadu s General Motors. K dispozícii bol 4-dverový sedan a dvojdverové kupé, so zadným pohonom (Isuzu Gemini RR), s benzínovým alebo naftovým motorom tiež vzadu.

Druhá generácia Gemini mala pohon predných kolies a dostala meno Isuzu Gemini FF, ktoré bolo v 1987 zmenené len na „Isuzu Gemini“.

19 87
Labuť vo vode

Swan Concept

Navrhnutý v štúdiu Isuzu „ Technical Center of America“ v Kalifornii a definovaný Chief Designer –om, Takao Honda ako "Swan Concept", tento prototyp Isuzu s výkonom 300 koní sa prezentoval ako „labuť vo vode“ aj vďaka konceptu dvoch farieb: horná časť, modrá, predstavovala krásu zvýraznenú jemnými rysmi, zatiaľ čo spodná časť mala idealizovať trakčné zručnosti motora s objemom 1588 cm3 a umiestneným centrálne za dvojmiestnym kokpitom, do ktorého sa nastupovalo zdvihnutím špeciálnej štruktúry.

Skutočná novinka tých čias, automatická prevodovka, bola riadená počítačom, ktorý umožňoval meniť rýchlosť radenia z jedného prevodového stupňa na druhý podľa štýlu jazdy a cesty.

ISUZU Swan Concept
19 89
Isuzu 4200R
Koncept z minulosti

4200R

1989, Tokyo Motor Show. Isuzu predstavuje svetu „concept car 4200R“, zrodený pod vedením Shiro Nakamura, známeho automobilového dizajnéra, ktorý v roku 1988 založil Isuzu Design Centre v Birminghame, v Anglicku, kde zoskupil nádejných návrhárov, schopných dať život 2 + 2 – miestnemu vozidlu, ktoré malo pod zadnou kapotou 4,2-litrový 8-valec, s výtlakom 4 200 cm 3, schopným výkonu aj viac ako 300 HP.

Bola to skutočná kancelária na 4 kolesách, s veľmi pokrokovým vybavením pre to obdobie: mala jedno z prvých satelitných navigátorov s farebným displejom, audio a video prehrávač a dokonca aj fax.

Bohužiaľ dnes zostáva iba spomienka na 4200R, umožnená aj prítomnosťou tohto automobilu v Gran Turisme 5 a 6.

19 89
Stredne veľké SUV

Isuzu MU

Na základe modelu Isuzu Faster, Isuzu MU sa stal stredne veľkým SUV- om spoločnosti Isuzu, vyrábaný v trojdverovej verzii od roku 1989 a päťdverovej verzii od 1990. Pred aktualizáciou oboch verzií, koncom 90. rokov sa predstavuje druhý variant vozidiel s novým názvom pre päťdverovú verziu „Isuzu Wizard“. V Európe bol uvedený na trh s názvom Opel Frontera pre 5-dverovú verziu a Opel Frontera Sport pre 3-dverovú verziu. Perlička: skratka „MU“ znamená skratka „Mysterious Utility“, ktorá presne zvýrazňuje viacnásobné funkčnosti, na ktoré by sa toto vozidlo mohlo používať.

ISUZU Mysterious Utility

Spoznajte storočnú históriu Isuzu!

Každý utorok o 11:00 nová správa!